onsdag 31 augusti 2016

Äntligen Hell!

Så var dagen kommen då jag äntligen kunde komma iväg till Hell. Denna sportklätterklippa som jag hört så mycket fint om. Dunjackor i juni, korta och hårda leder, helt sinnessjukt mycket fotsteg att stå på, ostadigt väder mm. Jag har velat åka hit ända sen jag började sportklättra för ca 5 år sen. Jag har väl mest lockats av att det är korta och branta,bouldriga leder vilket jag tror passar mig rätt bra då jag bouldrar typ 90% av tiden. Stenarten är av konglomerat vilket ser ut som man staplat potatis som en vägg och sen skär av potatisen på mitten.

Potatisväggen
Nu passade det bra då Dag knutsson raggade ihop lite folk för en resa dit då han håller på med sitt projekt Tro på mirakler 8b+. Simon och Eje hakade också på. Avresan från umeå gick kring 12:30 och det kändes som vi var framme i campingstugan på nån timma. Tur Dag har egenskapen att hoppa i tid och rum med sin bil.




Jag var väl lite av en väderpessimist och ville ha reservplaner såsom Flatanger eller Harbak då prognosen såg minst sagt skitdålig ut.

Inte många som kör ca 60-70mil för sportklättring när det utlovas såna här rikliga mängder vatten. Men Dag utlovade klättring så det var ju lika bra att tro på honom då han varit där flertalet gånger
Pessimist byttes till optimist och jag höll tummarna när vi lade oss vid 02 på lördag morgon till ljudet av storm och ösregn.

Lördag
Jag och Eje värmde upp på Go to Hell7a vilket kanske inte var det bästa vi gjort. Lite repklättring inför resan och jag hade nån slags slemhosta och lät som en gammal gubbe. Pumpen och flåset kom redan efter några få metrar. 1 dogg och 3 press på den för mig innan jag klippte ankaret. Helt ok klättring men lite svårt att läsa den på mitten tyckte jag.


 
Simon på Go to Hell7a Foto, Dag K 

Eje på Go to Hell7a Foto, Dag K

Dag på nåt hårt på den större väggen. Riktigt fin klippa.




Seriöst vattentätt utedass finns nedanför klippan.
Sen så började jag jobba på en superkort led vid namn Himmel7b. Små polerade crimpers i början och lite pocket klättring dom första 3 bultarna och sen så är det betydligt lättare. Efter 5timmars klättring och doggande så var det mos av musklerna så var bara att hoppas på en bättre söndag.

Söndag
Vaknade upp till sol och allmänt fint väder. Taggad att få göra mitt Himmelprojekt brände vi iväg till klippan. Började med att värma upp på lite lättare och gick på  onsightförsök på Lysere tider6b+ men fipplade bort mig i början. Eje flashade den och berättade allt jag behövde veta så den kunde gå ner på andra försöket. Sen Lyckades jag flasha Studie i gront6c. Väldigt fin klättring som var ganska jämn och man kunde känna pumpen komma smygande ju längre upp man kom. Men tokjuggar på slutet vilket kändes skönt ;) Blev en längre vila efter dessa och gick sen på Himmel och föll av nån gång men kände att en natts vila gjort gott och jag kände att det var möjligt. Slutet som känts så lätt tidigare kändes aningen svårare när man väl gjort kruxet men jag lyckades kämpa mig upp och klippa ankaret! 

Jag på väg upp till kruxet på Himmel7b Foto, Dag K

Självklart var UKHK tishan på! Foto, Dag K


Vips var klockan 15:00 och vi packade raskt ihop oss och brände iväg hemåt. Jag är så glad att jag äntligen fått uppleva Hell och hoppas på flera återbesök men i lite bättre repform. Finns ju massor kvar där som jag vill göra! Tack alla inblandade och hoppas vi ses på fler resor framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar