onsdag 16 januari 2019

2018 i långa och korta drag

Det var länge sen jag bloggade nu igen, gud förbannat! Tänkte att försöka återge vad som hänt under 2018 nu när 2019 är här. Ligger lite efter men ska förhoppningsvis uppdatera lite oftare.

 NORRMJÖLE
 Mitt första projekt på våren var ju Mobilt Arbete 7C/+ som jag känt på några gånger förr och jobbat sakta men säkert framåt på. I Februari började jag åka och skotta av hela toppen för att tidigarelägga säsongen på Norrmjöleklippan. Tyvärr kom det mer snö flera gånger så jag fick skotta 3-4 gånger fram till Mars nån gång. Var där på kvällar i minusgrader och vevade runt några gånger. Tror jag la ca 5 dedikerade pass på den innan den gick ner. Tyvärr fick jag det inte på film. Men knepet för mig var att nöja mig med en dålig höger hand å kliva upp högt innan jag studsade ut å ta pendeln.Resten ba BOOM.


fick lite hjälp på valters sportlov av Erik & Tove & Valter. Skottade mer än bara toppen för å slippa smältvatten i starten

-9 en sen vardagskväll efter uppvärmning hos Magnus Eriksson Brändström

Då jag inte hade nog med mos i biceps på slutet av passet så lät jag kameran ligga i väskan. Det var dumt. Fick bli en segergest istället.

I20+NORRMJÖLE
I Maj 2016 hände det som inte får hända en klättrare. Wille drog en redig pulley på A2 när han skulle sända Desertör 7C på I20blocket. Vägen tillbaka med rehab var lång och mödo sam. Vi var många som tvivlade och sa "kommer han nånsin tilllbaka till sin fornstora glans" "När kommer han att kunna sända hårt och o be hindrat igen?" Men wille kämpade på hemma med sina rockringar och brädor. småhängde så gott det gick och sakta men säkert återfick han crimpen.

Tills en dag när han vågade sig upp för att möta det älskade och hatade I20 blocket igen för en rävansch. Hatad för de chippade greppen,oförmåga att värma upp, men främst för sin pulleybenägenhet. Älskat för sin närhet, många och ändock roliga banor. Det är något speciellt att återvända till I20. Det är ett av de första mötena med klättring för många. Iaf för oss. Så att återvända dit gör att livsglädjen och lusten att klättra återkommer.

Ni ska nu få se en film där känsliga för pulleys varnas. Efter Desertör flög wille bara uppför 3 i ren njutning. Bara ca 3 sessioner på 3 och återkomsten var nu ett faktum!





UPPSALA
Under kristhimmelsfärd beslutade vi att åka till Uppsala och bo i willes pappas lägenhet. (han är en väldigt duktig läkare) Ticklistan var lång och helt utflippad och det stank hybris. Det skulle flashas 7C här å sändas 8A där. Vi hade siktat in oss på Focksta,Jumkil,Källberga,Campusblocket,Xx blocket. Men både Erik och Wille hade en seg förkylning i kroppen och Eje drogs med Bellman mest tror jag. Jag själv har ingen bra förklaring att det gick så dåligt. Lite och ingen alls uteklättring innan man reser iväg kanske. Tung efter en vinters frosserier?

Vi hade iaf väldigt kul på dagarna när vi käkade kakor och försökte klättra. Lagade mat ihop och ölade på kvällarna. Ibland är det nog så bra. Både Campusblocket och Xx har typ 1m anmarsch vilket var rätt trevligt och många linjer på ett block. Typ i20.

Tobba som är ung och spänstig sände som tur är. Hårdast blev nog swedish stallion 7C på några få press. Skulle vara riktigt kul att återvända när jag är starkare och allt är tinat och torrt. Lite mer ljummut helt enkelt!



 
ö-råd i wlles pappas kök.


strax efter bilden togs sände wille random i gummistövlar & hittade sig själv.

Gu förbannat vad gott.

Kalla killar, kall öl
Snygg Erik



 OBBOLA
Sen kom en rekordvarm sommar med bebismys och Downton Abbey tittande(såg alla säsonger) och öla på baksidan. Några svettiga stresspress i obbola på Saknad i strid 7B och  garageträning varvat med gräsklippning typ. Detta var en av alla avåkningar av saknad. Riktigt lurig men kul slopeproblem. Fick ihop den till slut och nu jobbar jag på sitten som är 7B+



STORÖN
Jag tog med mig Valter och åkte till Härnösand/Storön med Erik och Tove, Gustav och Alice i slutet på juli. Blåste rätt ordentligt så vi tog iland vid gamla färjebryggan Det blev en typ 1timmas promenad till blocket vi hade siktat in oss på och kullersten och helvete att gå över. Tur vi tog vätskepaus ofta. Varmt som fan men en riktigt fin dag ändå. Vi fick klättrat Inne fast ute 7A vilket var ett väldigt fint problem och lite annat smått. Hade det varit lugnt på havet hade vi kört runt och haft båten 5m från blocket istället för promenaden. Skulle behöva en hel helg på ön minst för att både utveckla och repetera saker som finns.Gillar man sprickor som på Ringkallen så är det typ hur mycket som helst att utveckla. Allt från låga bouldersprickor till highballs till rep. Åkte hemåt vid 19tiden och fick tälta på BranschmammaMärtas baksida på kvällen efter god middag vilket var väldigt mysigt.






SjöKapten Guftav Molin

Den långa vandringen påbörjad. Var fan helt slut i benen dagen efter
Stolt pappa över Valter som knatade på hela dagen. Inte kul med kullerstensfält
Blocket vi skulle till låg typ längst bort från båten. Längst ut till höger i bild

Vätskepaus
Tror Gustav skrävlade över nån storgädda.

Storön har ju helt sjuk potential till ett av de största områdena i norra sverige


Skönt med svalkande bad innan båtresa hem.


FLURKMARK
I Augusti började jag jobba på Bermuda SS 7C då jag behövde en brake från Mumanahelvetet. Drog först dit med Daniel och Ecke och dom visade en alternativ beta vid traversen vilken är mer axeltung men tar inte alls crimp och hud. Starten är ju ganska crimpig så kändes skönt å ha alternativ. Körde då hela starten vilket kändes hoppfullt då jag inte kunde göra nåt flytt förra året. Andra besöket åkte jag på slutet. Tredje besöket åkte jag själv. värmde upp 5min och gick på press men föll på pendeln. På andra försöket satt den. Riktigt superproblem. Tycker den är snäppet finare än Nirvana då den är betydligt jämnare. Nirvana är ju så chansig på slutet. Hade en trippelpadda och 2 vanliga och funkade superbra.




MOSJÖN
Mitt största projekt för året(igen) var Mumana SS 7C. Varit på den totalt 13 sessioner eller 260mil och för det mesta har jag fallit på tredje flyttet dvs ut långt till höger till en liten skitcrimp. Har även snopet ramlat på slutet 2 gånger. Men den 29/9 så hände det. Testade Dags bicepsbeta 2ggr och sen den vanliga och då flöt allt på och BOOM. Mitt årsmål var Mumana och Mobilt Arbete och med dom 2 gjorda och Bermuda ss som bonus så är jag mer än nöjd då jag även fått ett andra barn detta år.

BJÄNNSJÖ
Börjar även utveckla ett nytt område i Bjännsjö i September. Blir av med körkortet på vägen dit med bastutunna och hjullagret skär. Resan dit tar över 2timmar. Men finns några fina problem även om det inte går i byxan. Kör mest motorsåg å bygger landning i 2 dagar. Men ett kul firande av Erik 30 år var det. Sjukt fin badstrand i närheten där vi tältar och ölar och brottas. Mer om det och av mycket annan klättring kan ni läsa på Tobias & Agnes blogg. Dom verkar kunna sin PC och sånt där mådärnt.
Råkade köra 60 med 30vagn =( 3800kr i böter å utan körkort i 2månader. Men jävlar vad vi bastade skönt!!!!

Jimmy K spänner bikeps och vi andra ba glåme

efter ett redigt dagsverk med Husqvarnan satt det fint med några kalla på stranden

Flippar burgers och har det så mysigt som bara vi kan


BoyZen myser vid elden. Wille älskar eld. Inte heller rädd för den.

Jimmy K börjar bli slirig under mackorna och blurrig i konturerna efter några Norrlands Långburk

Pappa håller stadigt tag i Husqvarnan för att säkerställa ett gediget hantverk. Landningen ska ju kunna njutas av inte bara för stunden utan av många generationer framöver.






 2/10 Så besöker jag en gammal pärla jag sneglat på sen 2012. 4 Noble truth 8A i Skravel2. En lågstart till Kunoichi 7A+. 2 extra flytt bara. Men tror den passar mig. Lyckades iaf etablera med hängande vänsterfot å skicka HH och sen skicka från startcrimpen mot kunoichicrimpen. Påhejad av den nya upandcoming eliten Gustav,Viktor,Lukas Blir att träna i vinter inför denna som ska göras 2019. Riktigt peppad på träna och bli stark på rikt.




2019 blir spännande då Erik och Tove fått bebis också. Jag och Erik kommer vara pappalediga samtidigt vilket bäddar för hårda stresspress med småbarn på dagarna och kalla,upplysta sessioner inpå småtimmarna där vi även kommer hinna spänna bikeps och prata bebisdynga och uppfostran.


Hoppas att 2019 levererar för er alla!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar