måndag 17 juli 2017

När bruket bruXade på Åland

Det var en mörk och kall Novemberkväll när planerna för en eventuell Ålandsresa först började att smidas. Jag, Eje, Wille, Erik började snacka ihop oss att åka över kristhimmelsfärdhelgen och vi vågade nog inte tro att det skulle bli av på riktigt. Jag blev den som drog i detta planerande och kollade lite olika stugor på Soltuna. Men då vi i slutändan blev 10st som skulle åka kändes det jävligt trist att sitta i små stugor som endast hade sängar. Jag kände att jag var minst lika sugen på toktrevligt häng i en stor stuga som att sända hårt och obehindrat. Hittade då ett ställe som heter Dånö strandvillor.

De var trevliga och lätta att boka och de var en stor och fin villa som rymde alla 10pers. kostnad från torsdag - söndag blev 760euro och utslaget på alla 10personer så blev det ca 220kr/natt/person. Vilket är jäkligt lite med tanke på vad vi fick. Elbastu i huset som rymmer ca 4pers och utstädning och sängkläder och handduk ingår. Tyvärr blev vi bara 7st (Jag,wille,Erik,Eje,Tove,Richard,Björn) som åkte men det funkade bra det med =). Här är lite bilder från villan.
Vy från balkong övre våning.

3bäddsrum
Tyvärr enda kortet jag har utvändigt =/ hö hö

Stenhäll ner till sandstrand just nedanför villan=)
Middagsbordet

Richard fixade nå tacogucka

Öppenspis inkl ved och filmvisning på kvällskvisten i samklang med bärsan


2st 2bäddars rum på nedervåning




Vi åkte ner på söndagen efter middag för att övernatta hos Richard i Uppsala. Vid 07 klev vi upp å packade å spände trippelpaddan på taket på Skodan å brände iväg med EddieMeduza i högtalarna. Vi var STOKED och PSYCHED och allt däremellan.
Sleepover med boyzen. checka flinten ;)

Wille antihydralar och skrävlar

Eje antihydralar och skrävlar emot
 Vi råkade köra lite fel och hamnade på pyttesmå grusvägar med skodan och fick köra lite grusrally för att hinna med färjan. Men vi fick lov att stanna och fota dessa skönheter. Vilken rikedom!



Väl på Åland åkte vi och handlade mat innan vi checkade in i villan och sen fort iväg till Djupviksgrottorna. Det tog ca 10min till soltuna från våran villa. Vi gick direkt till Voodootaket där några av oss flashade voodoo. Hängde där ett litet tag innan vi gick till Hammasblocket. Alla problemen ligger väldigt nära varandra vilket är skönt då det tar ett tag att promenera dit från soltuna camping där vi parkerade.

Jag var sjukt nära på flasha Hammas fingercrack 7B men åkte av vid sista skicket. Jag kände en ond/otrevlig känsla i höger axel å valde att skita i det problemet och spara mig till Supermartikainen7C istället. Wille fick ihop den dock och Tove och Richard gjorde några 6a-6b problem. Var rätt mycket folk där och en del barnfamiljer som klättrade runt. Inga stup och sånt så väldigt barnvänligt. Bra temp och bra stick. ca 12grader i skuggan och sol och vind.
Tove, modelejonet Wille och motljusmin på mig

Skön gubbe

Lite å göra på åland så man staplar stenar i våldet?

Sick crew spänner musklerna
Hur går linjerna? vad ska man ticka? Erik spanar på Eje medans Tove och Richard klurar

Hammasblocket var välbesökt. SICK RIG


Jag var knappt uppvärmd men gick på och flashade Martikainen 6C och den kändes bra. Började sen jobba på hukstarten och fick ihop flytten rätt fort. Åkte av några svängar men sen tog jag av mig t-shirt och tog på mig BSM kepan och då gick det vägen! Tog under 10 försök att länka ihop den vilket kändes helt sjukt. Galet förvånad att jag kom upp. Men galet glad. Bra start på en resa man längtat efter i 5 år =)
UKHK
UKHK




Kvällsbastu med öl och god mat och dryck. Inte allt för dum vy efter en bra dag


Lördagen beslutade vi att åka till Kasviken. Det är ungefär också 10min bort och har betydligt kortare anmarsch. Typ 5min. Det är lite mer koncentrerat och större variation på problemen. Började med att klättra utför på Sloth 6A. Tvärkände lite på Dodo7C men kände direkt att jag skulle va chanslös så sparade mig till Frispel7B och Game over7C som ligger just bortanför Dodo. Kom till slutet på Frispel på flashförsöket men sen tog det några försök innan jag fick till slutet och fick stoppa den i tickpåsen. Gick på Gameover7C sen och den är rätt lika men ändå ganska annorlunda. Helt annan klättring trots det bara är på höger sida av blocket. Men var för trött för att få till den. Kände på lite andra hårda problem men hade bränt för mycket kräm på Frispel. Hade ett helt gäng trötta och fnissiga gubbar bakom mig som försökte psyka ut mig. Satt bara å skrävlade och bruksade.

Blev en skön dag i skogen med för lite vila och för lite fika och kaffe som vanligt. För lite hårda sänd också som vanligt. Varför har jag alltid en helt sjukt orealistisk to-do lista när jag åker på resor? Typ 3st 7C och massa 7B på 2½dagar. Svårt att inte bli lite besviken då =) Mycket vill alltid ha mer och gradhetsen nådde oanade nivåer. Påeldad av Branschen. Vilket iochförsig är rätt bra då jag strävar efter utveckling rent gradmässigt.
Tover känner på juggen och ba mår




Alla ville till sist känna på Bussen till slussen7A men bara Eje krashade med ansiktet i paddan så hårt som bara han kan
På lördag kväll åkte vi till ett lokalt bryggeri Stallhagen och käkade lite aborre och drack öl. Helt ok mat och dryck.
Björn spänner norrländska muskler och visar drulen

Bruket dricker pappaöl


Tove,Björn,Erik chillar efter en bra dag

Richard K

Söndagen åkte vi tillbaka till Kasviken då många hade småprojekt kvar och jag ville gärna få ihop Game over7C men gick bet på den rätt fort då jag var slut i axlar och ryggen. De andra fick ihop lite smått och gott och vi åkte sen hemåt trötta och glada.

På väg hemåt på kvällskvisten efter att äntligen fått uppleva Åland. Hade velat åka dit ända sen jag först började knarka 27crags 2012. Sett varenda videobeta på youtube och vimeo flera gånger om och trånat och suktat efter att hiva juggar i tak. Så otroligt nöjd att äntligen fått uppleva det. Ingen stor utlandsresa men god nog åt mig. Åker gärna tillbaka fler gånger och då gärna till samma sorts villa. Projekten finns ju kvar och bara väntar på att jag blivit starkare!

Här kommer en liten film om när Branshenumea bruksade runt på åland. ;)


ÅLANDS2017 from David Hedlund on Vimeo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar